ruud aerts

NK Marathon: Ruud Aerts 9e

ruud aertsNa een stilte van 12 jaar werd donderdag 8 januari 2009 weer een NK Marathon op natuurijs verreden. Onder de deelnemers ook meerdere IJCT leden. In alle vroegte, op de Oostvaardersplassen bij Lelystad, verschenen de Masters aan de start voor hun NK. Onder de deelnemers bevond zich ook IJCT-er Piet Bouten. In de wedstrijd over een kleine 75 kilometer was de winst voor Sprang-Capellenaar Arnold Stam. Piet Bouten eindigde met een 65e plaats in de achterhoede van het 105 personen tellende peloton.

Rond half 11 was de start van het damespeloton. Na zo’n 60 kilometer ging de winst naar Carla Zielman, zij troefde Daniëlle Bekkering af in de massasprint. De derde stek was voor Andrea Sikkema weggelegd. Inbreng vanuit IJsclub Tilburg vond plaats in de vorm van Karen Teuling. Zij eindigde in het peloton op een 43e plaats.

Bij de heren stonden natuurlijk de bekenden uit de regio aan de start. Naast de IJCT-leden Bas van Hest en Ruud Aerts verschenen ook Roel van Hest en Jochem Jansen aan de start. Op het (te) goede ijs van de Oostvaardersplassen werden verschillende pogingen gedaan om uit de greep van het peloton te komen. Maar alle pogingen werden ongedaan gemaakt. Ook een laatste poging van onder andere Ruud Aerts werd te niet gedaan, waarna het peloton in zijn geheel ging afsprinten. De winst ging uiteindelijk naar Sjoerd Huisman voor Arjan Stroetinga en Roy Boeve. Ruud Aerts werd alsnog knap 9e. Bas van Hest moest genoegen nemen met een 23e plaats.

Uitslagen NK Marathon op natuurijs