Maud Lugters wint internationale vikingrace 2015

IJsclub Tilburg lid Maud Lugters heeft in de categorie Meisjes Junioren C1 (tot 13 jaar) de vikingrace 2015 gewonnen. Met 2x500m en 2x1000m heeft ze gisteren (30-01) en vandaag (31-01) het evenement afgesloten met 4 medailles en de overall winst. De vikingrace wordt gehouden in schaatsmekka Thialf en wordt ook wel het officieuze Europees kampioenschap voor de jeugd genoemd. Op 1 feb. reed Maud overigens ook mee met de NK supersprint in Tilburg.

Jaarlijks organiseert Schaatstrainingsclub Rutten een groot internationaal schaatstoernooi op Thialf in Heerenveen. Dit toernooi staat in de schaatswereld bekend als de Viking Race en wordt gezien als de belangrijkste schaatswedstrijd voor de jeugd in de leeftijd van 11 t/m 16 jaar. Officieus wordt het toernooi ook wel het Europese kampioenschap voor de jeugd genoemd. Aan dit toernooi doen totaal 288 jongens en meisjes in de leeftijd van 11 t/m 16 jaar uit de schaatslanden in Europa mee.

Dit jaar deed namens IJsclub Tilburg alleen Maud Lugters mee. Naast de 3 PR’s die ze daar gereden heeft, sleept ze ook even voor alle verreden afstanden medailles in de wacht en ook nog de overall winst.

En dit alles in een setting tussen, Duitsers, Zweden, Polen en andere Europese nationaliteiten.

Met 2 x een tweede plek op de 500m en 2x een 1e plek op de 1000m was ze veruit de sterkste van het deelnemersveld.

Maud; namens IJCT van Harte gefeliciteerd! Het begint zo langzamerhand een traditie te worden daar bij de vikingrace. Het geel/blauw past overigens prachtig bij het podium.