Ireen
,

Ireen Wüst reageert op vernoeming IJsbaan Tilburg

IreenIreen Wüst. Slechts 22 lentes jong en nu al een schaatsbaan die haar naam gaat dragen. Maandag 7 juli is de bouw van de nieuwe ijsbaan gestart en Ireen reageert op de naamgeving van de nieuwe IJsbaan:

‘Jullie willen de nieuwe schaatsbaan naar mij vernoemen. Maar dan moet je toch dood zijn?’ Het was de eerste reactie van de Goirlese schaatsster Ireen Wüst een jaar geleden.

Maandag stond Wüst, springlevend, op de plek waar de nieuwe 400-meter ijsbaan komt. “Het is een supergrote eer dat zoiets prachtigs mijn naam krijgt”, zegt de olympisch kampioene vanachter een ijsblok waarin haar naam staat.

Een nieuw te bouwen schaatsbaan in Tilburg zal de naam van Olympisch-, Europees- en Wereldkampioene, Ireen Wüst, dragen. De 22-jarige schaatster uit Goirle onthulde de naam. Dit was tevens als startschot van de bouw van de 400 meter baan. Naar verwachting is de bouw van de ‘Ireen Wüst schaatsbaan’ in de zomer van 2009 gerealiseerd.

Wüst wordt door de gemeente Tilburg gezien als een voorbeeld voor veel jongeren. “We hebben overlegd met Ireen en ze heeft ons laten weten het een hele eer te vinden dat de baan naar haar vernoemd wordt”, zegt Jan Hamming (PvdA, Sport). Volgens Hamming geeft zij de schaatssport een stimulans. “Zij schaatst bij een Tilburgse vereniging en is jong. Waarom zouden we dan in plaats van een naam uit het verleden te zoeken deze baan niet naar een nog levende en actieve legende noemen.

De plek op Stappegoor, waar vanaf september 2009 de schaatsers hun eerste rondjes gaan maken, is nog één grote zandbak. Een mooie toekomst is verzekerd, meent Jan Giesberts, voorzitter van IJsclub Tilburg en actief betrokken bij de nieuwe baan. “Tilburg heeft een groot tekort aan ijs. We verwachten jaarlijks 200.000 schaatsers. De tijd dat ouders naar hallen in Eindhoven of Breda moeten rijden is straks voorbij.”

Ireen Wust en Jan Giesberts

Ireen Wüst en Jan Giesberts