Het Kleine Banen Toernooi (KBT) is een toernooi voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Kinderen kunnen in dit toernooi op een leuke en ontspannen manier kennismaken met het norenschaatsen als wedstrijdsport. Vind je het leuk om wedstrijden te rijden op je eigen niveau, lees dan vooral verder!

De wedstrijden van het Kleine Banen Toernooi worden verreden op ijshockeybanen van 30×60 meter. Op het ijs wordt een baan uitgezet net als een echte 400 meter baan, alleen kleiner. Wat aantal ronden betreft, zijn deze net als op een 400 meter baan. Een 1500 meter rit is voor jou dus drie en half rondje schaatsen. Omdat de baan kleiner is dan 400 meter, is jouw afstand dus ook minder. In totaal rijden alle kinderen twee ritten per wedstrijd. Afhankelijk van de leeftijd worden de afstanden gekozen. Als er tijd over is, wordt er vaak ook nog een mini-marathon verreden, waarvan later een apart klassement wordt gemaakt.

Alle persoonlijke tijden in de wedstrijden worden geklokt en op uitslagenlijsten verzameld. Je kunt dus zien, hoe je het in de groep doet, maar ook je eigen vorderingen kun je aflezen. De wedstrijdgroepen worden naar leeftijd ingedeeld, jongens en meisjes in een eigen groep. In totaal bestaat het toernooi uit vier wedstrijden, die op verschillende ijsbanen in de regio worden verreden. Bijvoorbeeld Tilburg, Breda, Den Bosch en Lommel (België). Jouw toernooi bestaat uit drie van deze vier wedstrijden (1 keer hoef je dus niet mee te doen).

Als alle wedstrijden gereden zijn, wordt het eindklassement opgemaakt. De winnaars krijgen een beker en alle kinderen krijgen een aandenken. Als deelnemer aan het KBT doe je automatisch ook mee aan het gewestelijk mini kampioenschap. Dit is een eenmalige wedstrijd en de winnaar mag zich, binnen zijn categorie, gewestelijk kampioen noemen!

De wedstrijden van het KBT worden altijd op zaterdagochtend gereden. De groep met jongste kinderen rijdt altijd als eerste, de groep met oudste kinderen als laatste. Tussendoor is er een korte pauze.

Voor het KBT zijn noren en een helm verplicht, een helm kan ook bij IJsclub Tilburg geleend worden. Ook is clubkleding (schaatspak + schaatsjack) te huur van de IJsclub Tilburg, zodat we als club herkenbaar zijn.

Data Kleine banen toernooi seizoen 2021/2022

6-11-2021 IJsbaan Eindhoven AB en CD 8.45 – 11.45 uur
11-12-2021 IJsbaan Lommel CD en EF 9.00 – 12.00 uur
5-2-2022 IJssport Centrum Tilburg AB en EF 9.30 – 12.30 uur
5-3-2022 IJsbaan Breda AB, CD en EFFinale KBT +

prijsuitreiking

11:00 – 13.30 uur

daarna prijsuitreiking

Een totaaloverzicht vind je ook altijd op de wedstrijdkalender.

Gewestelijk mini kampioenschap kleine baan

Datum Locatie Activiteit Tijd
15-1-2022 IJsbaan ‘s-Hertogenbosch Gewestelijk mini kampioenschapCategoriëen AB, CD en EF 8.30 – 13.00 uur

De indeling van de categorieën is op geboortedatum:

Kosten en aanmelding

De kosten voor deelname aan het Kleine Banen Toernooi bestaan uit de kosten voor een wedstrijdlicentie pupillen. Inschrijven voor het toernooi kan via het aanmeldingsformulier. Schaf zelf een wedstrijdlicentie aan via KNSB.nl. Ben je al ingeschreven voor schaatslessen, meld je dan opnieuw aan voor de lessen en vink nu ook het hokje Kleine Banen Toernooi aan. Schrijf bij de `Opmerking´: Tweede aanmelding i.v.m. Kleine Banen Toernooi. Op deze manier kunnen wij het administratief correct verwerken. Zorg dat je aanmelding voor 1 november bij ons binnen is. Anders kun je niet deelnemen aan het Kleine Banen Toernooi.

Wanneer je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebt, kun je terecht bij de Coördinator KBT.