De wedstrijdgerichte trainingen van IJsclub Tilburg zijn voor schaatsers, die op wedstrijdniveau actief zijn. Vereist is, dat je over voldoende techniek, motivatie en conditie beschikt. De trainingen worden gegeven door KNSB gediplomeerde trainers. Zij beoordelen ook, of je het geschikte instapniveau hebt.

Op dinsdag en donderdag heeft IJsclub Tilburg eigen uren, waarop er exclusief toegang is op de 400 meterbaan van de Ireen Wüst IJshal voor wedstrijdgerichte trainingen. Er zijn trainingen voor zowel volwassenen als jeugd. De trainingen zijn gericht op de disciplines langebaan en marathon. Van de deelnemers aan deze trainingen wordt verwacht dat ze bij voorkeur ook deelnemen aan de wedstrijden, die in Tilburg gehouden worden.

Jeugdgroepen

De jeugdgroepen zijn onderverdeeld in twee categorieën: de prestatielijn en de wedstrijdjeugdlijn. In de prestatielijn staat het rijden van wedstrijden centraal. Er wordt van de leden van deze groepen verwacht, dat ze ’s-winters vrijwel elke week meedoen aan een langebaan- of marathonwedstrijd. De groepen in de prestatielijn beschikken over de hoogst gekwalificeerde trainers. Daar staat tegenover, dat van de schaatsers commitment wordt verwacht tijdens de trainingen.

In de wedstrijdjeugdlijn staat samen sportief bezig zijn centraal. Voor leden van deze groepen is het presteren tijdens wedstrijden niet het belangrijkste doel. Deelname aan wedstrijden is dan ook vrij naar eigen keuze. Ook de trainers van deze groepen zijn gediplomeerd.

Volwassenen

De volwassenengroepen zijn onderverdeeld in marathon, langebaan en techniekgericht. In de marathongroep zitten schaatsers, die tijdens een training gezamenlijk veel rondes willen schaatsen. De trainers van deze groepen stellen hun programma samen met als doel om hun rijders voor te bereiden op het rijden van marathonwedstrijden.

In de langebaangroep wordt meer op snelheid getraind. Intervaltrainingen en duurtrainingen worden hier door de trainer afgewisseld om het beste resultaat te krijgen in langebaanwedstrijden.
De techniekgerichte groep gaat aan de slag met het verbeteren van de techniek. Aan de conditie van de schaatsers wordt hier nog wat minder aandacht besteed.

Het trainingsaanbod wedstrijdschaatsen:

• Prestatielijn dinsdag en donderdag van 18.30-19.45 uur
  • Wedstrijdjeugdlijn dinsdag en donderdag van 18.30-19.45 uur
  • Volwassenen langebaan dinsdag en donderdag van 18.30-19.45 uur
  • Volwassenen marathon dinsdag en donderdag van 18.30-19.45 uur
  • Volwassenen techniekgericht dinsdag en donderdag van 18.30-19.45 uur

Voor schaatsers in de prestatielijn die vallen in de leeftijdscategorie Junioren A en Neo-Senioren is er op woensdag een krachttraining. Deze training wordt georganiseerd in samenwerking met de gewestelijke baanselectie voor Junioren C en B.

Heb je vragen over de trainingen? Vraag het je trainer, of de afdeling wedstrijd

Extra training voor gevorderde recreanten

Dit is een combinatie van recreatieve training op maandag of zaterdag met een wedstrijdgerichte training op dinsdag of donderdag. IJsclub Tilburg wil hiermee een extra dimensie toevoegen aan het recreatief schaatsen. De extra training biedt jou naast de technische uitdaging ook de gelegenheid om intensiever de schaatssport te bedrijven. Uiteindelijk kan dit een opstap zijn naar wedstrijdschaatsen.

Spreekt deze doelstelling je aan en denk je de intensiteit aan te kunnen, meld je dan aan! De extra training is bedoeld voor alle recreatieve schaatsers van niveau 5 of 6. Er is plek voor jou, als je niet bang bent voor een pittige uitdaging.

Aanmelden kan via het aanmeldingsformulier; voor twee trainingen éénmaal bij recreanten en éénmaal bij wedstrijd.

Kosten en aanmelding

Deelname aan wedstrijdgerichte training is gekoppeld aan lidmaatschap van IJsclub Tilburg. Voor de toegang tot de Ireen Wüst IJsbaan koop je een schaatspas-IJCT (door Gemeente verplicht gesteld). Voor het maken van passen brengt Gemeente Tilburg kosten in rekening.

Door het invullen van het aanmeldingsformulier bereken je vanzelf de kosten die IJsclub Tilburg in rekening brengt. Kijk voor een actueel totaaloverzicht van de kosten bij Tarieven. Daarnaast brengt gemeente Tilburg aanvullende kosten in rekening voor het maken van passen.

De hoogte van het trainingsgeld is afhankelijk van de training waarvoor je je inschrijft. Neem je aan meerdere trainingen deel, dan wordt ook meerdere malen de trainingsbijdrage berekend.