ruud aerts

Ruud Aerts wint AKM

ruud aertsHet voorproefje op de Alternatieve Elfstedentocht van woensdag 28 januari op de Weissensee is gewonnen door Ruud Aerts. In de Aart Koopmans Memorial (AKM) was Ruud simpelweg de sterkste van het veld.

Op het slechte ijs van de Oostenrijkse Weissensee was dan ook niemand in staat om de Rielenaar bij te benen. Al na een aantal speldeprikken bleek dat hij toch wel bij de sterksten van de dag behoorde. Met een demarrage in de voorlaatste ronde legde Ruud de basis voor de overwinning. De snel ontstane voorsprong van ruim 15 seconden werden niet meer dicht gereden en hij kwam dan ook solo over de streep. De tweede plaats was er voor Peter van de Pol voor Ruud Borst. Door een val in de laatste ronde kon de andere IJCT-er in het peloton, Bas van Hest, zijn kansen op een mogelijke podiumplaats vergeten. Hij werd uiteindelijk 13e.

Bij de dames stond Karen Teuling aan de start van de wedstrijd over een kleine 60km. Door dat er meerdere categoriën tegelijk in de baan hun wedstrijd hadden, ontstond er met name bij de dames een waar slagveld. Desondanks wist Karen de 60km af te sluiten met een mooie 6e plaats.

Tegelijk met de AKM werd de eerder uitgestelde Weissensee Talent Trophy verreden. Deze wedstrijden, voor zowel dames als heren, waren bestemd voor het aanstormende marathontalent. In de vorm van Kimberly van Gaubergen had IJCT ook hier inbreng! Na een week van clinics en met name regen die roet in het eten gooide, vond er een afsluitende marathon plaats over 40km. In deze wedstrijd wist Kimberly als 7e te finishen.

uitslagen Weissensee