HenkVaartjes
,

In Memoriam Henk Vaartjes

HenkVaartjesOp vrijdag 4 februari ontvingen wij het droevige bericht dat Henk Vaartjes is overleden.  Henk was één van de leden van het eerste uur die al bij de oprichting van de IJsclub in 1963 betrokken was. Henk deed de afgelopen 47 jaar veel vrijwilligerswerk en betrok ook heel zijn gezin bij de IJsclub. Het bericht kwam dan ook hard aan bij vele vrienden en leden van IJsclub Tilburg. Wij wensen de familie van Henk de komende tijd veel sterkte toe. Lees verder de berichten van Frans Blondel namens het bestuur en van Ad de Kort namens de sportvrienden.

In memoriam Henk Vaartjes

Op 4 februari ontvingen wij het ontstellende bericht,dat een van onze oudste leden, Henk Vaartjes plotseling is overleden. Hij was die ochtend naar de ijsbaan gegaan en is bij de fietsenstalling onwel geworden. Ingeroepen hulp heeft niet meer mogen baten. Henk was 72 jaar. Zijn sportvrienden van IJsclub Tilburg zijn pijnlijk getroffen door dit verlies. Mede namens het bestuur en de leden betuigen wij ons medeleven en wensen wij zijn echtgenote Bep en zijn kinderen Marcel, Wicher, Barbara en hun partners de kracht toe om het verlies te dragen. Henk was een echte verenigingsman, lid vanaf de  oprichting in december 1963 en dienstbaar in velerlei opzichten. Hij was het die als secretaris onze vereniging met een klein aantal leden tijdens de ijsloze winters in de jaren ’70 door middel van georganiseerde fietstochten (11-dorpentochten) in Noord Brabant liet voortbestaan. Hij was het, die de band tussen een dertigtal leden vanaf 1978 liet blijven bestaan, door 6 maal per jaar een boekje op A5-formaat (De Hardrijder) samen te stellen, af te drukken met de stencilmachine en vervolgens op de fiets rond te brengen. Dat IJsclub Tilburg na de Elfstedentocht van 1985, die door 13 leden werd volbracht, zich stormachtig is gaan ontwikkelen is mede te danken aan Henk, die de vereniging in leven hield. Ook maakte hij als vertegenwoordiger van de sectie “overige sporten” deel uit van de Tilburgse Sportraad. Alle gezinsleden van Henk hebben of hadden taken binnen onze vereniging. Bep maakte jarenlang deel uit van de activiteitencommissie. Zijn drie kinderen schaatsten wedstrijden. Zowel bij geplande activiteiten als bij de wedstrijden op de kunstijsbaan in Eindhoven was het Henk niets te veel om hand- en spandiensten te verlenen. Marcel en Wicher maken nu deel uit van het huidige technische kader van de ijsclub.

Veel van de huidige leden kenden hem persoonlijk. Hij was tot vorig seizoen samen met Bep vele jaren verantwoordelijk voor aanschaf en beheer van de clubkleding. Hij deed dat met toewijding en gestrengheid. Hij was een van de Jeugdschaatsleiders uit de jaren ’80 en had zich al weer aangemeld om te helpen bij het schoolschaatsen. Met betrekking tot de historie van de schaatssport kon Henk putten uit een uitgebreid foto- en tekst-archief. We herinneren ons wellicht nog de expositie bij het 40-jarig bestaan in het IJssportcentrum. Ook met de nabije toekomst van IJsclub Tilburg was hij bezig. De afgelopen maanden benaderde hij al enkele leden van de ijsclub met het idee te komen tot een “tastbaar element” in het kader van 50-jarige bestaan van IJCT in december 2013. Hij had daarbij een boek of speciaal nummer op het oog met actuele en historische artikelen en foto’s. We konden ons niet voorstellen, dat hij het jubileum niet zou kunnen meemaken. Vorige week zaterdag reed hij nog met een groep schaatsvrienden een aantal ronden op het ijscircuit in Biddinghuizen. IJsclub Tilburg verliest in Henk een lid die ‘samen’ in zijn vaandel had staan. Een groot aantal IJCT-leden verliezen een vriend op wie je altijd een beroep kon doen. Hij zal in onze herinnering blijven als een sporter, die ‘samen’ belangrijker vond dan ‘winnen’!

Namens het bestuur en leden van IJCT
F. Blondel

Henk Vaartjes

HenkVaartjes

Markante kop

Wel  baard – Geen baard
Bril op – Bril af
Scherpe blik – Tranende ogen
Zwijgende mond – Sprekende taal
Donkere blik – Vrolijk gezicht
Opvallende schaatsmuts – Oude fietshelm
Wollen schaatsbroek – Strakke maillot
Houten schaatsen – Vaste noren zonder klappers
Zeemleren ondergoed – Thermische underwear
Gympies – Hardloopschoenen
Wollen sokken – Cool Max sokken
Uierzalf – Watervrije vaseline
Stalen fietsframe – Carbon frame toekomst
Clubblad – Internet
Mensenkennis – Databank

Het zijn zomaar een aantal tegenstellingen en veranderingen in Henks leven die in de tijd dat wij en anderen met Henk omgingen de revue in zijn sportleven passeerden.

De snelle veranderingen hadden niet direct zo’n invloed bij Henk. Eerst het oude materiaal maar eens goed gebruiken, renoveren, verbouwen, ruilen, verkopen, en daarna maar eens zien of er iets nieuws kon komen. Een noodzakelijke en goede eigenschap waar wij nog veel van kunnen leren.

Vaak verbaasde hij ons met hoeveel energie hij klussen klaarde en hij heeft ze geklaard.

Een mooi gezin met Bep zijn echtgenote en hun 3 kinderen Marcel, Barbara en Wicher zal helaas zonder deze pijler verder moeten. Trots mogen jullie zijn om zo’n echtgenoot en vader gehad te mogen hebben. Het verdriet en verlies om Henk kunnen wij op dit moment niet wegnemen, maar willen wij als sportvrienden met jullie delen. Onze gedachten zijn ook bij Henk.

Een goed mens en kleurrijke sportvriend gaat ons hier verlaten. Henk, we zullen je missen.

Namens alle sportvrienden,

Ad de Kort.