Maud Lugters wint Viking Race

Maud Lugters wint internationale Viking Race

Maud Lugters wint Viking RaceMaud Lugters heeft in Heerenveen de internationale Viking Race gewonnen. Deze prestigieuze wedstrijd wordt ook wel het officieuze EK genoemd. Wij feliciteren Maud met deze fantastische prestatie.

Maud Lugters is zoals bekend een grote belofte voor de toekomst. Ze staat eerste de Nederlandse ranglijst van pupillen B en heeft op dit moment al alle clubrecords van Ireen Wüst verbeterd. Ze won eerder dit seizoen al het Nederlandse pupillentoernooi in Groningen. Het was dan ook logisch dat Maud werd uitgenodigd voor de internationale Viking Race. Op de eerste afstand reed Maud op de 500 meter een persoonlijk record van 44.22. Ze werd 2e achter de sportieve Anna van den Bos die ze ook al kende van andere toernooien waar ze samen stuivertje wisselen. Vervolgens wist Maud op alle drie de volgende 500 meters haar persoonlijk record weer te verbeteren. Eerst met 44.20, toen met 44.18 en als laatste met een fenomenale 43.73. Dat leverde haar de eerste plaats op in de categorie pupillen B. Aan het einde ontving Maud nog de felicitaties van Ireen Wüst.

Jaarlijks organiseert Schaatstrainingsclub Rutten een groot internationaal schaatstoernooi op Thialf in Heerenveen. Dit toernooi staat in de schaatswereld bekend als de Viking Race en wordt gezien als de belangrijkste schaatswedstrijd voor de jeugd in de leeftijd van 11 t/m 16 jaar. Officieus wordt het toernooi ook wel het Europese kampioenschap voor de jeugd genoemd. Aan dit toernooi doen totaal 288 jongens en meisjes in de leeftijd van 11 t/m 16 jaar uit de schaatslanden in Europa mee.

Kijk voor foto’s hier