Marathonkalender 2013-2014

Info en Marathonkalender 2013-2014

Marathonkalender 2013-2014Vanuit de GTC marathon kregen wij voor het seizoen 2013-2014 de marathonkalender en een aantal wijzigingen door. In onderstaand artikel een samenvatting van de informatie die we doorkregen.

Jeugdbaancompetities marathonschaatsen

Nieuw dit seizoen is de ‘Jeugd Regio Marathoncompetitie Zuid’ welke wordt verreden binnen de jeugd baancompetities. Op iedere baan tellen twee van die jeugdwedstrijden mee voor het jeugd regioklassement. Dit zijn op iedere baan de 2e en 3e jeugdmarathon.  Voor de afvaardiging naar het NK Jeugd / landelijke pupillen wedstrijd is voor de pupillen en junioren C het jeugd regioklassement na 5 wedstrijden, stand per 1 februari, leidend. Voor de junioren B en A is het klassement per 1 februari van de Regio Marathon Competitie Zuid bepalend.

Gecombineerde baanklassementen marathonschaatsen

Nieuw dit seizoen is dat, vanwege de geringe deelname per baan, er een gecombineerd baanklassement geldt vanaf de senioren voor Eindhoven en Tilburg. De jeugd rijdt op deze banen wel een eigen competitie. In de regiocompetitie zal bij de Senioren / Masters aan het einde van het seizoen de slechtste wedstrijd afvallen in het eindklassement. Ook nieuw is dat halverwege het seizoen (per 1 december) de Dames zich splitsen in de D1 en D2 categorie, waarbij de D1 gaan rijden bij de C1 en M1. Hiermee verwacht de GTC Marathon dat een betere overstap naar landelijke Top Divisie dames voor de D1 wordt bereikt.  De punten die de dames hebben gehaald voor 1 december zullen worden meegenomen in de D1 en D2 competitie.

Transponders verplicht

Sinds het seizoen 2011-2012 is het voor alle categorieën in de baancompetitie verplicht om te rijden met een transponder. Nieuw dit seizoen is de optie voor het aanschaffen van een transponder via het inschrijfbureau. Indien voorradig kan er een transponder worden gekocht of gehuurd bij het inschrijfbureau (contant en gepast betalen). Huur transponder: € 7,50 per wedstrijd.  Koop  transponder:  €  85,00 euro.  Bij verlies of niet retourneren van de gehuurde transponder binnen 48 uur wordt er € 85,00 bij de rijd(st)er in rekening gebracht.

Masters 1 en 2

De Masters 1 ranking NB-L-Z is samengesteld op basis van eerste 20 Masters uit de regiocompetitie afgelopen seizoen aangevuld met rijders welke promotie / dispensatie hebben ontvangen. Deze lijst wordt gepubliceerd op de knsbzuid.nl website.

Bent je nieuw bij de M1? Haal dan het nieuwe landelijke beennummers bij de inschrijving. Terug naar de M2, dan je M1 nummer inleveren voor een M2 nummer. Dispensatie of degradatie aanvragen? Melden hiervoor kan je bij het inschrijfbureau op de eerste regiomarathon a.s. vrijdag.

Uit de wedstrijd? Melden bij de jury…

Doel van de BC organisatie is om de rijd(st)ers zo lang mogelijk in de wedstrijd te laten. Rij je op achterstand dan word er van je verwacht dat je tijdig hogerop de baan gaat rijden en ruimte maakt voor de snellere rijd(st)ers. Het rondebord geeft het nog door de kop van de wedstrijd te rijden aantal ronden aan. De winna(a)r(es) van de wedstrijd rijdt dus exact het vooraf aangegeven aantal ronden.

De scheidsrechter bepaalt welke groep de kop, peloton en achterblijvers is, daarnaast bepaalt de scheidsrechter welke deelnemers één of meerdere ronden voorsprong of achterstand op het peloton hebben. Deelnemers die de wedstrijd staken zonder tussenkomst van de scheidsrechter, verlaten onmiddellijk de wedstrijdbaan. Zij dienen zich duidelijk af te melden bij de jury aan de finish en worden niet geklasseerd en passeren de finishlijn niet meer.

Zie verder

het informatieboekje van de GTC Marathon