,

Verslag IJsclub Tilburg in Inzell

Zaterdag 12 oktober dit jaar was voor vele clubgenoten natuurlijk dé dag dat er eindelijk weer geschaatst kon gaan worden op onze eigen ‘Ireen Wūst IJsbaan’. Terwijl de meesten deze ochtend voor het eerst de schaatsen weer onderbonden en voorzichtig de eerste pasjes op het ijs maakten besloot een groep van 23 schaatsers ‘s ochtends heel vroeg in de auto te stappen voor een ‘trainingskamp’ van een week in het zuid-Duitse Inzell.

Het idee was vooral om veel en samen te trainen en bezig te zijn met de schaatssport, maar toch ook om elkaar een stuk beter te leren kennen en veel plezier te maken.

Over het algemeen hebben we in de ochtend op het ijs getraind (niet schrikken, maar deze trainingen waren meestal al om 7:00 ‘s ochtends) en ‘s middags zaten we regelmatig op de Mountainbike, behalve natuurlijk de dagen dat het weer wat minder was. Het ijs was natuurlijk fantastisch, precies zoals we ook verwachtten. Voor sommigen was dit heel erg wennen, maar voor anderen was het meteen een waar genot omdat ze vorig jaar al het voorrecht hebben gehad om in Inzell te rijden. Tijdens en na het fietsen werd er vooral smadelijk gelachen om de afdaalkunsten van ondergetekende, en bergop werd er door iedereen redelijk afgezien.

Naast het trainen was er natuurlijk ook ruimte om te genieten en zelf dingen te ondernemen. Zo zijn Chris en Maartje twee keer naar Kaprun (Oostenrijk) gereden om een paar mooie afdalingen te maken op de gletsjer daar. En op een hele natte middag (de rest van de week is het weer super weer geweest, lekker zonnetje en weinig wind) zijn we met bijna de hele groep in de bus gestapt en het avontuur aangegaan door naar het nabij gelegen Salzburg (Oostenrijk) te gaan. Helaas is het tripje letterlijk in het water gevallen, maar we hebben onderweg en in Salzburg heel erg veel gelachen en lekkere broodjes gegeten. En hier en daar werd er door bepaalde personen onderweg ook geslapen.

Een ander hoogtepunt was regelmatig het bezoekje aan de lokale gelateria (Italiaanse ijsboer), het is bijna niet te beschrijven hoe lekker dat is. Dat moet je gewoon zelf maar een keer ervaren. Dat kan natuurlijk als je mee gaat volgend jaar. Ook is het erg leuk om in contact te komen met andere mensen van andere verenigingen (en gewesten) en over schaatsen en andere leuke dingen te praten.

In deze week zijn er door 13 rijders van de ijsclub ook twee wedstrijden gereden, een op dinsdag (500-1000 of 500-1500) en een op donderdag. (supersprint, 100-300-500). En hoewel het nog steeds wachten is op de officiële uitslagen, kunnen we nu al concluderen dat de gereden tijden voor vrijwel alle rijders zeer goed waren. Dit schept dan ook hoge verwachtingen voor het seizoen waar we net aan begonnen zijn. De wedstrijd van de donderdag was overigens een selectiemoment van de KNSB voor de NK supersprint in Hoorn en we mochten daar zelfs onze eigen Maartje Dekkers aanschouwen op het podium (ze heeft zich mogelijk geplaatst voor het NK, maar het is wachten op de wedstrijd van de week erop).

Als afsluiter zijn we op vrijdag ochtend nog een keer gaan trainen (dat was flink buffelen) en hebben we onszelf ‘s middags beloond met een kabelbaanrit naar een van de lokale alpen, een korte wandeling en een heerlijk stuk apfelstrudel met een heerlijk najaarszonnetje op het gezicht. Om het helemaal goed af te sluiten mocht een gezamelijk etentje bij de lokale ‘Italiaan/Duitser’ niet ontbreken. Een etentje waar de hele week weer even de revue passeerde en er natuurlijk ook weer flink gelachen werd.

Volgend jaar zal er zeker weer een groep richting Inzell gaan om daar te trainen en vooral ook weer veel plezier te hebben. Heb je zin om mee te gaan dan ben je natuurlijk van harte welkom. Of wil je meer weten of horen, spreek dan gerust een van ons aan als je op de ijsbaan bent.

Bart van Veen

De Inzellgangers:
Bjarne de Bont, Jose de Krom, Sander van Kolck, Maartje Dekkers, Chris Dekkers, Anna van Wersch, Tom van Wersch, Joan van Wersch, Vincent van Wersch, Judith Kimenai, Floris Gijzen, Maud van Wees, Hanneke van Antwerpen, Erwin van Antwerpen, Manou van Antwerpen, Luc van Antwerpen, Daisy Goedhart, Koen van den Aker, Corne Peeters, Patrick van Geffen, Tanja Bastiaansen, Wenzel Zeegers en Bart van Veen