EJ Kooiman (foto TimsImaging)

KPN Marathon Cup 8

EJ Kooiman (foto TimsImaging)Op het ijs van de Ireen Wüstbaan in Tilburg wordt op zaterdag 6 december de achtste wedstrijd verreden in de KPN Marathon Cup competitie. De beste marathonschaatsers strijden dan om de fel begeerde punten voor het klassement. Deelnemers dit seizoen zijn bijvoorbeeld Jorrit Bergsma en Carien Kleibeuker, winnaars van Olympisch goud en brons in Sochi. En natuurlijk staat naar verwachting onze eigen regionale topper Ruud Aerts uit Riel aan de start, evenals skatetopper Karen Teuling uit Eindhoven. Foto: TimsImaging

De races van het marathonpeloton staan garant voor spektakel, spanning, sensatie, sportiviteit, heroïek en volop strijd en actie. Ontsnappingen, zinderende sprints, valpartijen (helaas), bochtentechniek, ploegenspel; en dat alles in een moordend tempo, waarbij er maar een de winnaar kan zijn.

Brabander Ruud Aerts raakte vorig jaar bij de voorbereiding geblesseerd en kon toen helaas niet deelnemen in eigen huis. Reken maar dat hij op 6 december op scherp staat! Jorrit Bergsma, de Friese Olympisch kampioen op de tien kilometer, is dit seizoen ook vertegenwoordigd in het marathonpeloton. Hij komt uit voor de A-ware/Fonterra-ploeg (voorheen BAM) van de kleurrijke coach Jillert Anema. In het marathonschaatsen is het niveau inmiddels zo hoog dat zelfs Bergsma keihard moet knokken voor een overwinning. En er rijden deze winter meer Olympische medaillewinnaars van de langebaan op de marathon, zoals Bob de Jong, Jan Blokhuijsen, Mark Tuitert en Erben Wennemars. Andere bekende namen die naar verwachting aan de start zullen verschijnen zijn Jan Maarten Heideman, Arjan Stroetinga, Jochem en Nick Uithoven, Kai Reus, de Belgische Bart Swings, Mariska Huisman en de Italiaanse Francesca Lollobrigida.

Pure topsport

Mis het spektakel van de schaatsers met de lange adem niet! Kom zaterdag 6 december naar de Ireen Wüst IJsbaan in Tilburg voor nóg een ‘heerlijk avondje’. Niet alleen leuk voor de echte kenners, maar ook voor de liefhebbers van pure topsport. Ad Timmermans van het organisatiecomité van de KPN Marathon Cup in Tilburg: “De marathonschaatsers zullen de toeschouwers vermaken zoals alleen zij dat kunnen. Je voelt ze rijden, je proeft de wedstrijdspanning. Het is de kans om goedkoop en dichtbij hele goede schaatsers te zien en bijvoorbeeld hun (bochten)techniek te bestuderen, waar je zelf elke week op traint. Aangevuld met muzikale ondersteuning en horeca wordt het een waar feest in onze Tilburgse schaatstempel.”

18.00 uur 1e Divisie – 100 ronden
19.30 uur Dames – 70 ronden
20.30 uur Top Divisie – 125 ronden

Entree: € 8 (€ 4 voor kinderen jonger dan 12 jaar)
Voorverkoop: € 6 (€ 3 voor kinderen jonger dan 12 jaar)

De voorverkoop vindt plaats op maandag 1 december vanaf 19.15 uur bij de entree van de Ireen Wüstbaan.