IJsclubleden naar China voor WK marathon Inline Skaten

IJsclubleden Karen Teuling en Ad de Kort naar China voor WK marathon Inline Skaten voor masters. Van 10-18 september vinden in het Chinese Nanjing de roller speed skating wereldkampioenschappen voor senioren en junioren plaats. Dit betekent drie dagen diverse wedstrijden op de baan en drie dagen wedstrijden op de weg. Als sluitstuk volgt op zondag 18 september de marathon over 42km door de stad. Ook de masters skaten die dag de marathon voor hun wereldkampioenschap. In verschillende leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar wordt gestreden om de titels en podiumplaatsen.

Het is voor het eerst in de ongeveer 10-jarige geschiedenis van het WK marathon inline skaten voor masters dat het plaatsvindt buiten Europa. De wedstrijden spelen zich af rond het Olympic sports centre dat in het centrum van Nanjing ligt, vlak aan de rivier de Yangtze dat in 2014 dienst deed tijdens de jeugd Olympische spelen. Grote namen zullen namens Nederland niet deelnemen omdat het lastig is te combineren met de voorbereidingen van het nieuwe schaatsseizoen. Bij de masters hebben zich 5 deelnemers opgegeven, waaronder de Nederlands kampioen Karen Teuling (42 jaar) en haar partner Ad de Kort (71 jaar). Zij worden door de KNSB collectief ingeschreven, krijgen de nationale kleding ter beschikking gesteld en de inschrijfkosten vergoed.

Karen en Ad vinden het een mooie gelegenheid om China eens te bezoeken. Ze zijn erg benieuwd naar het land, de mensen en naar de belevenissen. Ze vertrekken op zaterdag 10 september vanuit Amsterdam naar Hangzhou. Daarna bezoeken ze voor 2 dagen Suzhou, het Venetië van China, en dan gaan ze door naar Nanjing. Na de wedstrijd bezoeken ze nog 2 dagen Hangzhou voordat ze van daaruit op donderdag 22 september weer terug naar Amsterdam vliegen.

Het aanvragen van het visum was nog wel een dingetje. Er moesten veel lijsten worden ingevuld en formulieren opgestuurd en de controle is onlangs verscherpt. Ook de kosten waren hoog. Voor wat betreft de marathon verwachten ze in ieder geval een podiumplaats te halen en hoopt Karen natuurlijk de titel te pakken. Eerder was ze al Wereld- en Europees kampioen, alleen de laatste jaren wist Claudia Pechstein steeds te winnen. Een deelnemerslijst is nog niet bekend, daar zijn ze wel benieuwd naar.

Al met al zal het een spannend avontuur worden, waarover Karin ons na afloop natuurlijk zal informeren.

Vanuit ijsclub Tilburg wensen wij Karen en Ad veel succes toe in China en komen jullie terug met hopelijk één of misschien wel twee medailles.