12 februari: Voorlichting trainersopleidingen en trainerschap

Schaatscoaches Barend Princen en Geert AertsAls ijsclub hebben we een tekort aan trainers, Dat geldt voor het jeugdschaatsen, het recreatieschaatsen en het wedstrijdschaatsen. We hebben de laatste jaren veel mensen benaderd om training te geven en ook diverse belangstellingsregistraties gedaan voor trainersopleidingen. Steeds kwamen we mensen tekort om er invulling aan te kunnen geven. Dat willen we een keer doorbreken. Er lopen daarom meerdere initiatieven waaronder een voorlichting door Barend Princen en Jeroen Happel op dinsdagavond 12 februari om 20.00 uur.

Voorlichtingsavond trainersopleidingen en trainerschap bij IJCT op 12 februari

We zijn volop bezig om nieuwe trainers te werven of op te leiden. Daarom houden we op 12 februari om 20.00 uur een voorlichtingsavond over wat het inhoudt om trainer bij IJsclub Tilburg te zijn en welke opleidingsmogelijkheden de KNSB heeft. Dit om meer trainers te werven en te kijken of er voldoende belangstelling is om in Tilburg een trainersopleiding te organiseren. Mocht je interesse hebben om hier naar toe te komen ben je van harte welkom. Bijvoorbeeld omdat je ook een trainersopleiding wil volgen, eventueel op een hoger niveau. Wil je ook naar de voorlichting op 12 februari in T kwadraat. Geef dan in het volgende formulier aan dat je komt.  Dan houden wij daar rekening mee. Als je niet kan maar wel belangstelling hebt kan je dat ook in dit formulier kwijt.

Interne trainersopleiding door workshop schaatskaarten

Zoals je misschien begrepen hebt staat het al een tijdje op de planning om alle trainers een interne bijscholing te geven. We hadden het al iets eerder gepland. Dat is niet gelukt. Agendatechnisch kwamen we er niet uit ten opzichte van de drukke trainingen en wedstrijden van de diverse afdelingen recreatie, jeugd en wedstrijdschaatsen. Maar graag willen we jullie laten weten dat de workshops nu plaats gaan vinden in de laatste weken voor de start van schaatsseizoen 2019/2020.

Vooraankondiging van de workshops

De KNSB onderscheidt 7 schaatsniveaus in de opleiding van schaatsers. Graag willen we dat alle ca 40 IJCT trainers tot en met ST3 niveau deze 7 niveaus kunnen onderscheiden en dat ze weten wat ze kunnen doen aan het behalen van een hoger niveau. In 2014 zijn de 7 schaatsniveaus als eens besproken. Dat was wat theoretisch maar nu pakken we het veel praktischer aan.  Tijdens de workshops krijgen de trainers per schaatsniveau de beschikking over een praktische geplastificeerde kaart waarin per niveau staat wat je moet kunnen, wat je moet leren en welke oefeningen daar bij horen. Aan de kaarten gekoppeld is er een database met foto’s van oefeningen.

Didactische workshop

Tot nu toe hadden we 3 technische workshops in gedachten. Nu we het toch uitstellen hebben we de mogelijkheid ook een didactische workshop voor te bereiden.

Bijscholingspunten

Met de afdeling opleidingen van de KNSB is geregeld dat trainers die aan deze workshops deelnemen per workshop 2 bijscholingspunten krijgen. In totaal 6 te behalen bij aanwezigheid van 3 workshops.De workshops worden gegeven door Bob Kaper, Frank van Geet en Barend Princen.

Trainersopleidingen KNSB

Met de KNSB zijn we in gesprek om vast te stellen of we weer een trainersopleiding naar Tilburg kunnen halen. Dat is zeker mogelijk maar dan zijn er toch wel 10 a 15 deelnemers nodig. Mogelijk kan dat ook samen met andere clubs. Hier willen we vast van de gelegenheid gebruik maken om uit te leggen welke trainersopleidingen de KNSB biedt.

De KNSB trainersopleidingen zijn gebaseerd op de opleidingsstructuur van NOC NSF. Alleen zijn ze wel schaatsgericht natuurlijk. Mijn ervaring uit opleidingen van NOC NSF is dat de KNSB-opleidingen vaak op een hoger niveau liggen dan bij andere bonden. Met name op het gebied van trainingsleer en techniek worden hogere eisen gesteld. De KNSB onderscheid de volgende niveaus.

Schaatsbegeleider niveau 1

Dit is de opleiding tot begeleider binnen de vereniging. Je leert hoe je op een leuke en speelse manier (FUN) kunt assisteren bij trainingen & activiteiten waardoor kinderen plezier krijgen in het schaatsen en inline-skaten. Dit is bijvoorbeeld een goede opleiding voor ouders die als vrijwilliger de vereniging ondersteunen tijdens de schaatslessen.

Schaatsleider niveau 2

Beginnende trainers starten met een opleiding op niveau 2. Hier leer je hoe je verantwoord en zelfstandig training kan geven aan jeugd en recreatieve schaatsers en hoe je andere verenigingsactiviteiten op een veilige manier kunt begeleiden. In deze opleiding is er veel aandacht voor schaatstechniek. Je leert hoe je deze op een positieve, leuke en goede manier over kan brengen. Deze opleiding heb je ook nodig om door te stromen naar een vervolgopleiding op niveau 3.

Schaatstrainer-coach niveau 3

Na het volgen van de opleiding schaatsleider niveau 2 kun je doorstromen naar de opleiding schaatstrainer-coach niveau 3. In deze opleiding leer je om zelfstandig training te kunnen geven, jaarplannen te kunnen schrijven voor trainingsgroepen, sporters te begeleiden bij wedstrijden en andere verenigingsactiviteiten op te pakken. Daarnaast stuur je schaatsbegeleiders en schaatsleiders aan.

Schaatstrainer-coach niveau 4

Werk je of wil je werken met getalenteerde, geselecteerde sporters (jeugdigen of volwassenen) die in de top van het Nederlandse schaatsen of inline-skaten actief zijn? Dan is de trainer-coach niveau 4 opleiding iets voor jou! Dit is een zeer intensieve opleiding die ca 2 jaar duurt waarbij van je verwacht wordt dat je stage loopt bij een gewestelijk selectieteam of hoger en dat je sporters begeleidt die in staat zijn het NK te behalen.